Onze groep 'de kleine beren' bestaat uit 24 kinderen. De kinderen krijgen de hele week les van juf Dirma.
2017/2018
Schoolreis
Dinsdag 17 april was het dan eindelijk zover: de kinderen gingen op schoolreisje! De heenreis was al erg gezellig: we hebben gezongen en allerlei spelletjes gedaan: ik zie ik zie wat jij niet ziet, hoe heet de busschauffeur? etc. Daarna hebben de kinderen zich vermaakt in Avontura.. wat een speelplezier! Voordat we het in de gaten hadden zaten wij allemaal weer in de bus. Bij aankomst gingen de kinderen zich verstoppen voor alle papa's, mama's, oma's en/of opa's.. |
|
|
Week Openbaar Onderwijs
Op woensdag 21 maart organiseerde de scholen van stichting OOK een OOK dag die in het teken staat van ‘Cultureel erfgoed in Kampen’. Voor groep 1, 2 en 3 was er een verhalenverteller. Het verhaal ging over de Cellebroederspoort van de stad. In de tijd van de verbouwing van de poort tot wat hij nu is, begin 1600, woont er in de toren een eenzaam spookje. Hij gaat op zoek naar vriendjes en dwaalt door de historische stad Kampen maar iedereen schrikt van hem. Hij wordt nog eenzamer. Op een dag schrikt hij zelf want hij vindt in een kamertje van een oud huisje een monster! Het blijkt een verkleed meisje te zijn dat helemaal niet bang is voor hem. Ze worden vriendjes. Moraal: hoe je er ook uit ziet, je bent goed zoals je bent.. |
Groeien en bloeien
Inmiddels werkt de hele school al twee en halve week aan het thema groeien en bloeien. De kinderen hebben al ontzettend veel gedaan rondom dit thema. Tijdens de openingsviering zijn de kinderen erachter gekomen dat planten zonlicht, water en warmte nodig hebben om te groeien. Dat is belangrijke informatie voor de kinderen want er is namelijk een wedstrijd: welke groep heeft na drie weken de langste zonnebloem? De vraag in de klas was: wat hebben we nog meer nodig om een zonnebloem te laten groeien? De kinderen zeiden (na wat overleg) uiteindelijk grond (aarde). Daar moet het zaadje van de zonnebloem in! Hoe voelt, ruikt en ziet grond eruit? Daar moesten de kinderen verschillende zintuigen voor gebruiken. Ook hebben de kinderen een eigen moestuin in het gras gemaakt, moestuintjes in de kweekkast geplant, terracotta potjes geschilderd en een eigen moestuin op papier gezet. Per (kleur) groepje hebben de kinderen ook nog tuinkers gezaaid. Zij moesten overleggen op welk plekje de tuinkers het snelste zou gaan groeien... en nu maar afwachten welke het snelste gaat groeien! |
|
|
Nationale Pannenkoekendag
Afgelopen vrijdag 16 maart vond de Nationale Pannenkoekdag 2018 plaats. Dit is de twaalfde nationale pannenkoekendag op rij. De kleine beren hebben genoten van de heerlijke pannenkoeken. |
Waar zie jij letters?
De kleine beren gingen vanmorgen vol enthousiasme opzoek naar letters in de buurt. Zij zagen overal letters, echt overal!! |
|
|
De muziekworkshop: sst, de tijger slaapt..
Quintus verzorgde weer een actieve muziekworkshop bij het boek van de voorleesdagen: “Ssst! De tijger slaapt” van Britta Teckentrup, waarin de kinderen lekker aan de slag gingen met zingen, het spelen op allerlei muziekinstrumentjes, bewegen met ballonnen op muziek. |
Igo bouwen in coöperatieve werkvorm
Tijdens het thema winter is de iglo besproken. Hoe ziet een iglo eruit? Waaraan kun je het herkennen? De kinderen gingen in groepjes een iglo bouwen. Daarna werd er geëvalueerd. Het proces tijdens deze activiteit was een belangrijk onderdeel. Hoe ging het samenwerken? Wat ging er goed? Wat heeft ieder groepslid gedaan? |
|
|
Bloembollen..
De tuincommisie druk bezig geweest met het planten van bloembollen. De kinderen gingen eerst de bloembollen bestuderen: waar is het kontje en waar is het haar? Na het planten waren ze erg benieuwd wanneer er een steeltje en vervolgens een bloem te zien is.. we wachten in spanning af! Esther, ontzettend bedankt voor je hulp! |
Kerstboom optuigen
Op donderdagochtend 7 december mochten de kinderen zelf de kerstboom optuigen. Elk kind mocht een kerstbal pakken en deze een plekje in de kerstboom geven. Waar is nog ruimte voor een kerstbal? Kan hij nog boven of onderin? Het eindresultaat was prachtig. |
|
|
Sneeuwpret
Wat een gezelligheid bij de kinderen vanmorgen. Er lag sneeuw en daar hebben de kinderen van genoten! |
Sinterklaas
Alle kinderen staan met spanning klaar op het plein om de Sint en zijn Pieten op te wachten! De kinderen zingen verschillende sinterklaasliedjes uit volle borst mee. Daarna was het tijd om Sinterklaas te verwelkomen. De kinderen hebben liedjes gezongen en gedanst met de Pieten. Ook heeft Sinterklaas de pepernoten geproefd van elke klas. Hij vond de pepernoten van de kleine beren erg lekker maar helaas hebben de kuikentjes gewonnen. Na het feest in de hal kwamen Sint en zijn Pieten bij ons in de klas. Verschillende kinderen hebben gezongen en hebben met Sinterklaas gepraat. Ook hebben de kinderen een cadeau gemaakt en deze gegeven. Uiteindelijk kreeg elk kind ook een cadeau. Bedankt Sinterklaas! |
|
|
De schoen zetten.. hoeveel schoenen hebben we?
De schoen zetten in de klas is altijd een bijzonder moment. De kinderen zijn altijd ontzetten benieuwd wat er in de schoen zit. Dit keer kregen ze pepernotendeeg zodat de kinderen zelf pepernoten kunnen bakken. Nadat we hadden besproken wat het voor een cadeau was kwam een kind met de opmerking: het zijn niet allemaal schoenen!. De kinderen gingen al snel onderling de verschillen classificeren. Een mooie les dat de leerkracht niet kan laten gaan. Deze verschillen hebben de leerlingen uiteindelijk zelf in een tabel verwerkt. Waar hebben we het meeste van? Waar het minste? |
Pepernoten bakken
Op donderdagochtend 30 januari hebben alle kinderen met behulp van hulpouders/oma's pepernoten gebakken. Het recept hebben de kinderen zelf bedacht want het pepernotenrecept was verdwenen in de bakkershoek! De kinderen mochten zelf wegen en de ingrediënten toevoegen: wat een feest! |
|
|
Een bezoek bij de molen
Deze week mocht de onderbouw op bezoek bij de molen! Wauw, dat was bijzonder zeg! We mochten zelfs in de wieken klimmen. De molenaars hebben ons de weg van graan tot meel laten zien. |
Maandviering
Maandag 30 oktober hadden wij onze viering over het thema griezelen. De kinderen mochten zelfs verkleed als griezels! De kinderen hebben deze maandviering zelf gepresenteerd. Eerst hebben de kinderen een liedje gezongen die Pauline (de moeder van Daan) en Brandon met de kinderen hebben bedacht. Daarna mocht het publiek raadsels raden. Vervolgens werd er een versje opgezegd en tot slot werd het lied: zes heksen gezongen. |
|
|
Lekker naar het park!
Vandaag is groep 7/8 samen met groep 1/2C naar het park geweest. We hebben heerlijk samen gespeeld, dieren geaaid, herfstspullen gezocht en samen van alles ontdekt. Zo leren we van en met elkaar! |
Hiep hiep hoera, Juna heeft een broertje!
Na lang wachten is het broertje van Juna geboren en wat was is ze trots! Dit hebben we uitgebreid gevierd. Haar broertje heet Mads. Ook had Juna voor iedereen een traktatie. Twee weken later kwamen moeder en Mads voor het eerst op school. Wat was dit bijzonder, zo klein! De kinderen mochten allerlei vragen stellen aan Juna en aan de moeder van Juna. |
|
|
Spinnenwebdraden De spinnen zijn bezig met het weven van een web. Spin Sebastiaan is erg benieuwd welke draad het langst is. De kinderen gingen op onderzoek uit. Welke spin heeft de langste draad geweven? Welke is het kortst? |
Totempalen seriëren
Inmiddels zijn de kinderen al een week bezig met thema indianen. De kinderen weten wat een totempaal is en wat de kernmerken hier van zijn. De kinderen mochten deze ochtend met verschillende bouwmaterialen totempalen maken in verschillende hoogtes. Toen alle totempalen stonden bekeken de kinderen dit aandachtig. Verschillende vragen werden gesteld: Hoeveel totempalen staan er? Hoe zien ze eruit? Hoe ging het samenwerken? Aan het einde van de les werden de totempalen in een rij gezet van laag naar hoog. |
|
|
De veren van de hoofdtooi zijn weggewaaid!
Deze week werken de kinderen over het thema indianen. Ze hebben ontdekt dat de indianen ontzettende mooie veren op hun hoofdtooi hebben. Opeens was er een harde wind bij de indianen en.... de veren van indianen zijn weggewaaid. Van welke kleur zijn er het meeste weggewaaid? Waar zijn de minste van? Op deze manier leren of herhalen de kinderen de kleuren en zijn zij bezig met tellen en daarnaast het koppelen van de cijfersymbolen. De kinderen konden zelfs al cijfersymbolen schrijven! |
Een opfriscursus in de schoolbieb
De Guppies kregen vandaag een korte opfriscursus van juf Greta. Juf Greta las ons eerst een verhaal voor en daarna een grappig versje over een onderbroek die ze kwijt had geraakt! Een belangrijk onderdeel dat niet mocht ontbreken: hoe ga je met boeken om? Mag je boeken tekenen? Nee, daar is een tekenboek voor. Aan het eind van de opfriscursus mochten de Guppies een eigen boek uitzoeken en deze scannen. |
|
2016/2017
|
Honing proeven
Bijen zijn mooie en nuttige dieren. Ze bestuiven planten, maken honing en bijenwas. Maar wat weten we nog meer over de bij? De leerlingen konden er van alles over vertellen. In het begin van deze les mochten ze eerst honing proeven. Hoe smaakt het? Hoe maken de bijen dat? De leerlingen waren ondertussen lekker aan het smullen. Daarna mochten ze kaartjes uit de grabbelzak pakken en gingen ze in verschillende groepjes overleggen wat voor verschillen er te zien waren: een hommel, een bij en een wesp. De ene is dikker dan de ander, de ander heeft meer haar, de ander heeft grotere vleugels etc. Deze verschillen hebben we met z'n allen besproken. |
Ambulance
Juf Cora kwam vandaag met een verrassing namelijk: er zou een ambulance komen. Dit vonden de kinderen erg leuk want die week ervoor hebben ze veel geleerd over de ambulance en hebben ze er zelfs één geknutseld. Als je heel erg ziek bent kan het gebeuren dat je in een ambulance naar het ziekenhuis moet. Wat en er allemaal in een ambulance zit en waarvoor het is, liet Wouter ons zien. Aan het eind liet Wouter ons ook de sirene horen, wat gaat die hard! |
|
|
Politie op bezoek
Wat vonden de kinderen het spannend, de politie kwam op bezoek! De kinderen hielden deze agenten al enkele uren in de gaten en keken steeds naar de politie auto. Na het eten en drinken kwamen ze dan eindelijk bij ons in de klas. Ze politieagenten vertelden over hun uniform en welke uitrusting een agent draagt zoals: handboeien, bonnenboekje, wapenstok, mobiele telefoon en pepperspray. Na het bespreken van deze spullen mochten de kinderen naar buiten. Daar stond namelijk een politiebus en een politiefiets. De spullen in de politiebus werden besproken en als klapper op de vuurpijl: de zwaailampen en de sirene gingen ook aan! |
Muziekles van de moeder van Thijs
De moeder van Thijs (Francisca) is dirigent en stelde voor om een muziekles te geven! Ze kwam met een gitaar, blikjes en stokjes binnen. Dat ziet er al spectaculair uit. Eerst gingen de kinderen luisteren wat voor klank een kast, muur of tafel geeft. Daarna kregen de kinderen verschillende soorten stokjes. Ook hiermee mochten ze luisteren wat voor klankgeluid dit maakte. Vervolgens gingen de leerlingen trommelen met verschillende blikjes en maakte harde, zachte en snelle en rustiger geluidjes. Aan het einde van de les ging Francisca gitaar spelen. Bedankt voor deze leuke les Francisca. |
|
|
Karel Appel
Juf Kirsten van Quintus kwam les geven over de kunstenaar: Karel Appel. De kinderen vonden dit reuze interessant want Karel Appel gebruikte allerlei verschillende kleuren die normaal gesproken helemaal niet gebruikt worden bij een bepaald voorwerp. De kinderen mochten vervolgens zichzelf of een dier knutselen. Dit werd een mooie standbeeld die op een sokkel werd geplaatst. |
Viering
De Guppies hebben voor het eerst een een maandviering gedaan. Tijdens deze maandviering stond de kleine walvis centraal. |
|
|
Appels van klei
De moeder van Marlijn (Aukje) kwam vandaag bij ons in de klas. Ze had erg veel klei mee genomen. De leerlingen vroegen zich af wat ze daarmee moesten doen. Eerst mochten de kinderen zich oriënteren met het klei want het is wel andere klei dan dat we in de kast hebben liggen. Daarna gingen ze een appel bekijken. Hoe ziet deze eruit? Is het een vierkant? Nee, volgens de kinderen was het een cirkel. De kinderen mochten de appel namaken en wat hadden ze een lol. Toen het klaar was mochten ze de appel opeten, smullen maar! |
Stadskazerne
Met alle Guppies (en vier ouders) zijn we vandaag naar de Stadkazerne gelopen. Dat was al een hele prestatie. Op basis van het prentenboek van het jaar 'de kleine walvis' maakten de kleuters op een speelse wijze kennis met de Stadskazerne. Ouders: bedankt voor jullie hulp! |
|
|
Wende heeft een broertje!
Vandaag kwam Wende (heel erg) trots op school! Ze heeft namelijk een broertje gekregen. Haar broertje heet Tygo en ze kan al zelfs zijn naam schrijven. Wende had voor iedereen een traktatie en deelde dit met veel plezier uit. Wende en haar familie: van harte gefeliciteerd met jullie zoon Tygo en wij wensen jullie veel liefde en geluk toe. |
Wie heeft er een sjaal mee?
'Wat is het toch nog koud hé. Wie heeft er allemaal een das mee?'zegt de juf. Veel kinderen steken hun vinger op en knikken met volle overtuiging. 'Oké, haal deze maar op'. De pakken stilletjes hun das en leggen deze op de grond. 'Hoeveel dassen zijn er nu eigenlijk?'' zegt de juf. Vele kinderen beginnen te tellen: '1,2,3,4.,5,6,7,8,10,11,12.. hé ik weet het niet meer. Nog een keer.' Andere kinderen gaan er even bij staan zodat zij beter kunnen tellen. Vele kinderen komen er niet uit. 'Ik vind het ook best lastig om zo te tellen. Hoe kunnen we het beter tellen?' zegt de juf. Een kind vertelt dat het netjes moet worden neergelegd en wil de leerkracht graag helpen. Alle dassen worden achter elkaar neergelegd. Zo kunnen we wat makkelijker tellen. Vervolgens mag elk kind een das pakken. Hoe ziet deze eruit? Is het lang of kort? Toen aan het eind alle dassen op de grond lagen, waren de kinderen erg enthousiast! |
|
|
Sneeuwpret
Grote pret bij de kleuters vandaag; er ligt sneeuw. Tijd om de slee naar buiten te halen en even sneeuwballen gooien. Wat hebben vele kinderen pret. Bijna iedereen vond het erg leuk, maar enkelen vonden het eigenlijk maar koud. 'Is het ook zo koud op de Noordpool juf?' |
Kleuterdans
Juf Britt kwam bij de guppies een cursus kleuterdans geven. In deze cursus kleuterdans maken de kleuters kennis met dans en muziek door dansoefeningen die de motoriek prikkelen. Mooie verhalen en sfeervolle muziek wakkeren de fantasie aan en laten bewegingen tot leven komen. |
|
|
Een dag bij de Guppies
Bij binnenkomst stond er een héééééle grote kerstboom in de klas. De kerstboom was alleen nog wat kaal zonder kerstballen, een slinger en een piek. Daar hadden de kinderen wel een oplossing voor. Zoals ze zelf zeiden: dat doen wij wel eventjes, eventjes werd toch iets langer! Na een vreugdedansje mochten de leerlingen omstebeurt een kerstversiering pakken. Hoe noem je dat? Is het groot of klein? Moet de kerstbal bovenin, in het midden of onderaan? Een lastig onderdeel was toch wel de piek: hoe moesten die piek we die bovenin krijgen? Wie kan het hoogste springen? Op de stoel staan? Misschien toch een tafel erbij? De trap vonden zij na lang denken en overleggen toch het beste idee. Na het optuigen van de boom werden er nieuwe hulpjes gegrabbeld. Dat is een spannend moment van de dag. Indygo en Sten waren vandaag de gelukkige hulpjes van de dag. Onder leiding van de hulpjes werden de dagritmekaarten en de dagen van de week gezongen en besproken. Dan is het toch tijd om aan het werk te gaan.. en wat kunnen zij dat goed! Elkaar helpen, fluisteren, tien minuten op een stoel zitten en aandachtig bezig zijn met een werkblad. Na het harde werken is het tijd voor eten en drinken, buiten spelen en in de klas spelen/werken. ‘s Middags na het buitenspelen was de postbode in de klas geweest en heeft kaartjes, brieven, enveloppen achtergelaten. Wat is dat? Wat kun je er mee doen? Aan de hand van een kort filmpje werd duidelijk wat er allemaal voor nodig is om een kerstkaart te versturen. We sloten de dag af met het liedje: dag, dag allemaal ,dag dag allemaal.. de middag is alweer voorbij. Dag dag allemaal tot de volgende keer, morgen zien wij elkaar wel weer! |
Pietengym
De kleuters hebben een heus pietendiploma verdiend tijdens de gymles. Daarvoor moesten ze natuurlijk wel eerst allerlei opdrachten uitvoeren, zoals b.v. op het dak klimmen en eraf glijden; cadeautjes door de schoorsteen gooien; over verschillende daken springen; met een zak op je rug over de loopplank naar de boot lopen enz. enz. Gelukkig zijn ze allemaal geslaagd en na afloop kregen ze een diploma als bewijs.kers verstopt, Mmmm! |
|
|
Muziek: leren van instrumenten en het geluid
Op de tafel lagen er verschillende soorten insturmenten en plaatjes. Elk kind mocht op een instrument spelen en daarna werd er besproken wat de naam van het instrument is. Vervolgens werd de vraag gesteld: bij welk weer past welk instrument? Trommel → wind/storm (vegen over de trom) Drumstokjes → regen Triangel → onweer Zon → bellenkrans De kinderen die geen instrument hadden konden ook zelf het geluid maken (stampen, blazen, tikken). Uiteindelijk werd het weerbericht verteld en mochten de kinderen het juiste instrument laten horen. Ook andere kinderen mochten de weerman/meteoroloog spelen. |
Zeg ken jij het cijfer 6, het cijfer 6, het cijfer 6?
Vorige week stond het thema 'tellen en getalbegrip' centraal. Als jonge kinderen leren tellen, gebeurt er van alles in hun denken en handelen. Dit was ook te zien bij een rekenles waarbij ze nieuwe cijfers gingen leren. Eerst mochten de kinderen raden welk cijfer het was en daarna gingen de kinderen een liedje leren over dit cijfer. Vervolgens gingen de kinderen het cijfer leren schrijven met de vingers, met je been, met je hoofd en ook nog eens met je billen.. wat een pret! Uiteindelijk ontstond er een cijferpad op de vloer. Elke dat wordt het cijferpad langer en langer. |
|
|
Juf, kijk eens hoeveel takken we hebben?
De afgelopen dagen heeft het ontzettend hard gewaaid en wat zijn de kinderen er druk mee: harken, takken opruimen en alles verzamelen. De kinderen waren benieuwd welke tak het grootst was en welke het kleinst. |
Een egel
Juf Ans (een overblijfjuf) heeft gister een egel gevonden. Wat een toeval: wij werken namelijk aan het thema herfst en maken ook een egel tijdens het werken. Iedereen moest wel heel stil zijn, want anders veranderde het diertje van schrik zo in een klein bolletje. Wat bijzonder om een egel van zo dichtbij te zien en te voelen. De kinderen nemen de volgende keer kattenvoer mee want dat vinden egels erg lekker! De egel wordt morgen naar het asiel gebracht want hij is nog veel te licht om zijn winterslaap te houden. Dag lieve egel, ga maar snel slapen! |
|
|
Opa's en oma's in de klas..
Wat een feest: de opa's en oma's kwamen vandaag in de klas! Eerst hebben de kinderen voor de opa en oma's gezongen en vervolgens hebben de kinderen verschillende spelletjes met de opa en oma's gespeeld. Wat was dit gezellig! Na de spelletjes hebben we nog gepraat met de opa en oma's over hun lievelingsspelletjes.. want opa's en oma's hadden vroeger nog geen computer, iPad of telefoon. Opa's en oma's, nogmaals bedankt voor jullie gezellige aanwezigheid. Wat hebben de kinderen genoten! |
Een interactieve rekenles
De kinderen van groep 1C vroegen zich af hoe lang de schommel was. Dit nodigde meteen uit tot een mooie meetactiviteit, want meten is weten! Na deze activiteit hebben zij een rekenspel 'het stekelvarken' gedaan. De kinderen moesten raden hoeveel stekels zij kregen. Ook hebben zij nog gekeken welk cijfer erbij hoort. Het was een gezellige en leerzame ochtend! |
|
|
Eerste lesdagen
Het is zover: de eerste echte schooldag en wat is dat spannend voor zowel de leerlingen, de ouders en de leerkracht. De leerlingen kwamen in een heel nieuw lokaal binnen! In de zomervakantie is er flink werk verzet: er moesten verschillende wanden uit, de overige wanden werden wit gemaakt en we hebben ook nog een nieuwe vloer gekregen. Over een week krijgen we nog nieuwe meubels en een digibord. Wat hebben wij al geweldige eerste dagen gehad. De leerlingen hebben hard gewerkt/gespeeld, gelachen, en veel geleerd. Wij hebben er allemaal ontzettend veel zin in! |