Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong
Op Het Scala hebben wij een protocol ten aanzien van meer- en hoogbegaafdheid. Bij het jonge kind spreken we over een ontwikkelingsvoorsprong. Wij streven ernaar deze kinderen zo vroeg mogelijk te signaleren. Dit bespreken we zo snel mogelijk met ouders en de intern begeleider is hierbij betrokken. Samen met de instelling van de ouders wordt het protocol gevolgd. Dit schooljaar starten we met invoering van het protocol en de daarbij behorende materialen. Het opgestelde plan wordt regelmatig geëvalueerd samen met de ouders. Het protocol ligt ter inzage bij de intern begeleider.
Torenklas: Bovenschoolse voorziening meer-en hoogbegaafde leerlingen Pas wanneer kinderen op hun eigen niveau uitgedaagd worden krijgen ze de kans om te oefenen en leerstrategieën te ontwikkelen. Binnen de stichting openbaar onderwijs Kampen streven we naar kwaliteit en continuïteit in het onderwijs aan (hoog) begaafde leerlingen. Om hierin te voorzien is een bovenschoolse voorziening voor (hoog) begaafde leerlingen opgezet: de Torenklas. Hier krijgen de leerlingen (vanaf groep 5) naast aanbod op het eigen niveau de kans om samen te werken met ontwikkelingsgelijken. Zij werken hier onder andere aan Chinees, creatief denken en debatteren. Kinderen leren hier om te leren op hun eigen niveau, waardoor ze niet alleen aanbod krijgen op cognitief niveau, maar ook op sociale vaardigheden zoals samenwerken. |